Cilt: 1 Sayı: 1, 29.06.2024

Yıl: 2024

"Journal of Anatolian Geography," coğrafyanın evrensel bir bilim dalı olarak kabul edilen disiplinler arası bir alan olduğuna inanmaktadır. Coğrafya, toplumların, kültürlerin, doğal süreçlerin ve yerleşimlerin karmaşıklığını anlamak ve bu unsurlar arasındaki etkileşimleri açıklamak amacıyla uzun bir tarihe dayanan bir bilimdir. Bu çerçevede dergimizin amaçları şu şekildedir:
Coğrafya Biliminin Tanımı: Coğrafya, yerin özellikleri, yerleşimlerin düzeni, doğal süreçler, iklim, toprak ve sürdürülebilir kalkınma gibi konuları inceleyen çok yönlü bir bilim dalıdır. Coğrafi çalışmalar, fiziksel ve beşerî unsurlar arasındaki karmaşık etkileşimleri anlamak, haritalama teknikleriyle dünya üzerindeki yerleşimleri belgelemek ve bölgesel, ulusal ve küresel ölçekte çeşitli konularda bilgi birikimine katkıda bulunmak amacını taşır.
Derginin Amaçları: "Journal of Anatolian Geography," coğrafyanın bu kapsamlı tanımından yola çıkarak, Anadolu coğrafyası başta olmak üzere dünya genelindeki çeşitli alanlarda gerçekleşen coğrafi süreçleri ve bu süreçlerin insanlar ve çevre üzerindeki etkilerini araştırmayı amaçlar. Dergi, multidisipliner bir yaklaşım benimseyerek, fiziki coğrafya, beşerî coğrafya, harita bilimi, çevre bilimleri ve diğer ilgili disiplinlerden gelen araştırmacıları bir araya getirir. Amacımız, coğrafya biliminin geniş yelpazesini kapsayan özgün araştırmaları ve çeşitli bakış açılarını içeren makaleleri yayınlamak, böylece coğrafi bilgiye katkıda bulunarak bölgesel ve küresel düzeyde bilimsel bir diyalog oluşturmaktır.

Derginin kapsamı şu konuları içermektedir, ancak bunlarla sınırlı değildir:
1. Fiziki Coğrafya: İklim, topoğrafya, jeomorfoloji, hidroloji, bitki örtüsü gibi fiziksel coğrafya konularına odaklanan araştırmalar.
2. Beşerî Coğrafya: Nüfus, yerleşim, kültür, turizm, ekonomi ve sosyal coğrafya alanlarındaki çalışmalar.
3. Harita Bilimi ve Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS): Harita tasarımı, jeoistatistik analizler, CBS uygulamaları gibi konuları içeren araştırmalar.
4. Uzaktan Algılama (UA): Uzaktan algılama teknikleriyle ilgili araştırmalar, uydu görüntü analizi, uzaktan algılama uygulamaları ve jeo-bilgi sistemleri entegrasyonu gibi konuları içermektedir
5. Çevre Bilimleri: Anadolu coğrafyasındaki doğal kaynaklar, çevre degradasyonu, sürdürülebilirlik, afet gibi çevre bilimleri konularına odaklanan çalışmalar.
6. Kültürel Miras ve Tarihî Coğrafya: Anadolu'nun kültürel mirası, tarihi coğrafyası ve arkeolojik araştırmaları içeren konular.
7. Ulaşım ve Altyapı: Anadolu'nun ulaşım altyapısı, şehir planlaması ve kentsel gelişimle ilgili araştırmalar.
Dergi, bu alanlarda özgün araştırmaları, derlemeleri ve metodoloji odaklı makaleleri içeren katkıları değerlendirmeyi amaçlar. "Journal of Anatolian Geography," coğrafya alanındaki çeşitli disiplinlerden gelen araştırmacıları bir araya getirerek, bölgesel ve küresel ölçekte coğrafi bilgi birikimine katkıda bulunmaya odaklanır.

Yazarlar için makale şablonuna TIKLAYINIZ.

Makale ile Birlikte Gönderilmesi Beklenen Dosyalar

1) İntihal Raporu: Makaleler, alınan karar gereği intihal (IThenticate, Turnitin, vb) raporu ile birlikte değerlendirilmeye alınmaktadır. Bu nedenle siteye makaleler yüklenirken intihal raporu ile birlikte gönderilmesi gerekmektedir. 

2) Telif Hakları Devir Formu: Makalelerin telif hakkı devri, dergi internet sayfasında sunulan form doldurulup imzalanmak suretiyle alınır. İmzalı Telif Hakkı Devir Formunu buradan indirerek, imzalandıktan sonra tarayıcıdan geçirilerek sisteme PDF olarak yüklenmelidir. Bu formu göndermeyen yazarların yayınları basılamaz.

3) Etik Kurul İzni/Raporu Formu: Araştırma çalışmalarında insanlar üzerinde yapılan deneylerin ve çalışmaların etik standartlara uygunluğunu değerlendirmek için kullanılan bir belgedir. Bu form, araştırma etiği, gizlilik, rızanın alınması gibi konularda uygunluk sağlanmasını ve çalışmanın etik kurallara uygun olarak yürütülmesini sağlar. Bu nedenle makalenizde gerekli olması durumunda bu form sisteme PDF olarak yüklenmesi gerekmektedir. Makalenizin içeriği açısından  Etik Kurul İznine/Raporuna gerek yoksa bu Formu'n doldurularak PDF şeklinde sisteme yüklenmesi gerekmektedir. 


Makale Yazımının Genel Kuralları

Journal of Anatolian Geography (JAG) yayınlanmak üzere gönderilen tüm makaleler için yazışmalar, online olarak makaleyi yükleyen yazar/yazarlar ile dergi park sistemi üzerinden gerçekleştirilir. Basılması teklif edilen yazılar, PC ile uyumlu ve Office Word programında hazırlanmış (.doc, .docx formatında) olmalıdır. 

Yazıların Hazırlanması
1. Çalışmalar, üst, alt, sağ ve sol taraftan 1,5 cm. boşluk bırakılarak, 10 punto Times New Roman harf karakterleriyle, tek satır aralıklı ve 2 sütün halinde hazırlanmalıdır.
2. Her paragrafın ilk satırı 0,5 cm içeriden başlamalı, çalışmalar en fazla 30 sayfa olmalı (Kaynakça dahil), sayfa numaraları sayfanın altında ortada yer almalıdır.
3. Makalenin ana bölüm başlıkları Giriş, Materyal ve Yöntem, Bulgular, Sonuçlar ve Tartışma olmak üzere numaralandırılmış şekilde, iki yana yaslı, 10 punto, kalın ve büyük harflerle yazılmalıdır.
4. Giriş bölümünden önce 200-250 sözcük arasında çalışmanın kapsamını, amacını, ulaşılan sonuçları ve kullanılan yöntemi kaydeden Türkçe ve İngilizce özet yer almalıdır. Çalışmanın İngilizce başlığı İngilizce özetin üzerinde yer almalıdır. İngilizce ve Türkçe özetlerin yanında çalışmanın içeriğini temsil eden en fazla 5 Türkçe ve İngilizce anahtar kelime yer almalıdır.
5. Çalışmanın giriş bölümü “1. Giriş” şeklinde belirtilmelidir. Alt bölümler her bölüm içinde bölüm numarası kullanılarak, “1.1”, “1.2” şeklinde numaralandırılmalıdır.
6. Çalışmalarda tablo ve şekil (fotoğraf, grafik vb.) gibi göstergeler numaralandırılarak, tanımlayıcı bir başlık ile birlikte verilmelidir.
7. Kurallar dâhilinde dergimize yayınlanmak üzere gönderilen çalışmaların her türlü sorumluluğu yazar/yazarlarına aittir.
8. Yayın kurulu ve hakem raporları doğrultusunda yazarlardan, metin üzerinde bazı düzeltmeler yapmaları istenebilir.
9. Etik kurul izni gerektiren çalışmalarda, izinle ilgili bilgilere (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde ve ayrıca makalenin ilk/son sayfasında yer verilmelidir. Ayrıca bu belge makale ile birlikte Dergi Park Sistemi üzerinden gönderilmelidir. Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar aşağıdaki gibidir.
- Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar
- İnsan ve hayvanların (materyal/veriler dahil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılması,
- İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,
- Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar,
- Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar,
Ayrıca https://trdizin.gov.tr/wp-content/uploads/2022/04/TRDizin_etik_ilkeleri_akis_semasi.pdf sayfasından, bilgileri dikkatle okuyarak yayınınız için Etik Kurul Kararı'na ihtiyaç olup olmadığını tespit edebilirsiniz.
10. Yazı içinde veya dosya isimlerinde yazar(lar)'ı tanıtacak herhangi bir ifade yer almamalıdır.
11. İngilizce makale gönderen Türk yazarların, çalışmalarını temsil eden Türkçe başlık, 200-250 kelimelik Türkçe özet ve anahtar kelimeleri de eklemeleri gerekmektedir.
12. Dergimize sunulan çalışmalarda yazarların katkı oranı belirtilmeli, çıkar çatışması olmadığını bildiren beyan ve varsa veri erişebilirliği Türkçe ve İngilizce olarak eklenmelidir.
                                                                               Kaynakça Hazırlama ve Referans Verme
Dergimize makale göndermek isteyen değerli yazarlar ve araştırmacılar, JAG dergimizin kaynakça yazım kuralları aşağıda detaylı olarak belirtilmiştir. Kuralların dikkatlice okunması ve uygulanması gerekmektedir. Kaynakça yazım kuralları “American Psychological Association (APA) 7. Edition” formatına göre örneklendirilmiştir. Dolayısıyla APA 7’ye göre metin içi atıfların ve kaynakçanın hazırlanması gerekmektedir. Bu hususta aşağıda verilen yönlendirmelerin yapılması yazarlarımız için büyük kolaylık sunacaktır.
Referansların ve atıfların doğru düzenlenmesi, okuyucu ve hakemlerin akademik çalışmayı değerlendirmelerinde büyük bir öneme sahiptir. Bunun için referans kaynaklarınızı dikkatli ve eksizsiz, kolay ve hızlı bir şekilde organize etme, not alma ve tek tıkla atıf/kaynakça oluşturmanızı sağlayan “Mendeley”, “EndNote”, “Zotero” gibi atıf (Citation) programları bulunmaktadır. Bu programların kullanılması oldukça basittir ve tavsiye edilmektedir. Bu programlar sayesinde hem kütüphanenizi oluşturacak hem de atıflarınızı çok daha rahat bir şekilde oluşturacaksınız. Örneğin, Mendeley atıf programını öğrenmek için aşağıda bağlantı adresleri verilmiş olan videoların izlenmesi ve uygulanması yazarlarımız için büyük kolaylıklar oluşturacaktır.
• Mendeley Eğitimi - 1 - Hesap oluşturma ve kurulum işlemleri:
https://www.youtube.com/watch?v=XktNxSRlm38&ab_channel=HakanAkademi
• Mendeley Eğitimi - 2 - Makale, tez vb. yayınların hesaba eklenmesi:
https://www.youtube.com/watch?v=WhN9iJ1M7T0&t=23s&ab_channel=HakanAkademi
• Mendeley Eğitimi - 3 - Atıf yapma ve kaynakça oluşturma:
https://www.youtube.com/watch?v=AX78rFGoW8A&t=8s&ab_channel=HakanAkademi
Diğer taraftan Amerikan Psikoloji Derneği (APA), 2009'da yayınlanan ve 6. sürüm olarak adlandırılan kılavuzun 7. sürümünü 2019 yılında yayınladı ve beraberinde pek çok yeni güncellemeyi de getirdi. Bu değişiklikleri aşağıdaki listeden inceleyebilir ya da APA resmî sitesinden https://apastyle.apa.org/ APA 7.0 Yazım Kurallarına ulaşabilirsiniz.
Yapılan en önemli değişiklikler kısaca şu şekildedir:
Metin içi kaynak alıntıları kısaltılmıştır. APA 6’da birden fazla yazarın olduğu araştırmalardaki atıflarda tüm yazar isimleri yer alırken APA 7’de bu özellik kısaltılarak Acar ve ark. (2020), (Acar vd., 2020) şeklinde yer alıyor. Basılı bir kitaptan alıntı yaptığınızda yayıncının yerleşim yeri bilgisine referans listesinde artık yer verilmeyecektir. Yirmi ve daha fazla yazara sahip olan eserlerin kaynakçada listelenmesi kuralında güncelleme yapıldı. APA 6’da kaynakçada en fazla 7 yazar ismi yer alıyordu. APA 7 ile yazar ismi sayısı 20’ye yükseldi. DOI'lerin biçimlendirilmesiyle ilgili değişikliğe gidildi. Artık DOİ (Digital Object Identifier System) adresi URL şeklinde biçimlendirilecek. https://doi.org/10.1080/02626667.2018.146972 URL'lerle ilgili "Erişim sağlandı" ifadesiyle ilgili güncelleme yapılmıştır. Alınma tarihi gerekmedikçe artık “URL” ifadesi yazılmıyor. Web sitesi adı eklenir ve web sayfası başlıkları italik olarak yazılır.
E-kitap alıntılarında artık köşeli parantez kullanılmıyor. E-kitabın bulunduğu platform veya cihaz kaynakça gösteriminden kaldırıldı. Daha kapsayıcı, cinsiyet ayrımsız ve önyargısız bir dil kullanılması yaklaşımı benimsendi. Tablo ve şekil formatlarında güncelleme yapıldı.
Metin İçi Göndermeler
Başkalarının düşünceleri iki şekilde aktarılabilir. Birincisinde özgün (orijinal) anlatım hiç değiştirilmez. Bu şekilde yapılan aktarmaya doğrudan alıntı denir. Alıntı metinde özgün kaynakta geçtiği biçimiyle tırnak işareti içinde gösterilir. Tırnak işareti kapatıldıktan sonra ilgili kaynağa gönderme yapılır. Diğerinde ise özgün anlatım değiştirilerek anlatı/dolaylı alıntı (aktarma) yapılır. Anlatımın değiştirilmiş olması aidiyeti değiştirmez. Burada düşünce hala bir başkasına aittir ve aidiyeti bildirmek için metin içinde kaynağa gönderme yapılması mutlaka gereklidir. Bu hususta,
Doğrudan Alıntı
40 kelimeden daha az kelimeden oluşan doğrudan alıntılarda her zaman yazar, yıl ve sayfa aralığı bilgilerine yer verilmelidir. 40 kelimeden az olan alıntılar, metinde italik veya çift tırnak içinde verilir. Alıntıya metnin ortasındaki cümlelerde yer verilmişse, alıntı yapılan kısım italik veya çift tırnak içinde verildikten hemen sonra parantez içinde kaynağa gönderme yapılır. Sonrasında ise diğer cümlelere devam edilir.
Örnek:
Araştırmada belirlenen unsurlara ilişkin mevcut durumu ortaya koyabilmek ve belirlenmiş hipotezlerin doğruluğunu sınamak için “betimleme yöntemi” kullanılmıştır. Betimleme yöntemi ile “olayların, objelerin, varlıkların, kurumların, grupların ve çeşitli alanların ne olduğu betimlenmeye, açıklanmaya çalışılmaktadır” (Kaptan, 1989, s. 34).
Ya da:
Araştırmada belirlenen unsurlara ilişkin mevcut durumu ortaya koyabilmek ve belirlenmiş hipotezlerin doğruluğunu sınamak için betimleme yöntemi kullanılmıştır. Betimleme yöntemi ile olayların, objelerin, varlıkların, kurumların, grupların ve çeşitli alanların ne olduğu betimlenmeye, açıklanmaya çalışılmaktadır (Kaptan, 1989, s. 34).
Doğrudan alıntı 40 ve daha fazla kelimeden oluşuyorsa sağ ve sol taraftan yarım inç (1.25 cm) içeriden başlanarak tek satır aralığıyla yazılır.
Örnek:
Betimleme yöntemi, Kaptan (1995) tarafından şu biçimde tanımlanmıştır: Olayların, objelerin, varlıkların, kurumların, grupların ve çeşitli alanların ne olduğunu betimlemeye, açıklamaya çalışan incelemelerdir. Bunlar nedir? sorusuna cevap bulmaya yöneliktir. Bununla mevcut durumlar, koşullar, özellikler aynen ortaya konmaya çalışılır. Betimleme araştırmaları, mevcut olayların daha önceki olay ve koşullarla ilişkilerini de dikkate alarak, durumlar arasındaki etkileşimi açıklamayı hedefler (s. 59).
Doğrudan alıntı yapılan kısımlar orijinal kaynaktaki ile aynı heceleme, yazım ve noktalamaya sahip olmalıdır. Orijinal kaynakta heceleme hatası olsa bile değiştirilmeden aynen bırakılmalıdır.
Eğer doğrudan alıntının belli kısımları çıkarılıyorsa üç nokta (...) ya da dört nokta (....) kullanılması gerekir. Bir cümle içerisinden çıkarma yapılıyorsa üç nokta, iki cümle arasından çıkarma yapılıyorsa dört nokta kullanılır. Bunlar cümlenin başında ya da sonunda kullanılmaz.
Örnek 1:
“Atıf dizinleri farklı kesimler tarafından farklı amaçlar için kullanılabilmektedir. Bu dizinler ... atıfları izlemek suretiyle ilgilenilen konudaki kaynakları gözden geçirmeye de olanak sağlamaktadır” (Al et al., 2014, s. 26).

Örnek 2:
“Atıf dizinleri farklı kesimler tarafından farklı amaçlar için kullanılabilmektedir. …. Ülkelerin bilim politikalarından sorumlu kuruluşlar ise atıf dizinlerindeki verileri performans ölçümü amaçlı kullanmaya başlamışlardır” (Al et al., 2014, s. 26). Not: Çok uzun doğrudan alıntılar ve başka bir çalışmadaki tablo, şekil, anket vs. gibi materyaller uyarlanmak istendiğinde söz konusu çalışmanın yazarından izin alınması gerekmektedir. APA’nın politikasına göre, bir makaleden ya da bir kitap bölümünden en fazla üç tablo/grafik/şekil alınabilir. Metin alıntısı ise tek bir metin için 400 kelimeyi, toplamda ise 800 kelimeyi geçmemelidir. Aksi durumlarda yazar tarafından telif hakkı sahibinden izin alınmalı ve bu bilgi doğrudan alıntıya verilecek bir dipnot ile belirtilmelidir.

ATIF VE KAYNAKÇA:
Metin içinde yazar veya yazarlara yapılan atıflar aşağıda belirtildiği gibi olması gerekmektedir.
Dikkat! APA yazım stilinde, dipnot ve sonnot kullanımı pek tercih edilmemektedir. Bundan dolayı mümkün olduğu kadar az dipnot kullanılmalıdır. Yalnızca çok elzem bir açıklayıcı not gerektiğinde dipnot kullanılmalıdır. Bu bilgi doğrultusunda JAG Dergisi kaynakça yazımları adım adım incelenmeli ve araştırmanızda uygulanmalıdır.
1. KİTAPLAR:
Kitabın yazarı, yayım yılı, kitap ismi (italik ve küçük harflerle) verilmelidir. Kitap isminin başında ve sonunda nokta olmalı. Basım bilgileri, italik olmadan başlıktan sonra parantez içinde eklenmelidir. APA 7 kurallarına göre sadece yayınevi verilmeli ancak yayın yeri verilmemelidir. Gerek kitapların gerekse kitap bölümlerinin DOI'si varsa, yayıncı adından sonra kaynakçada DOI eklenir. DOI’si yok fakat sabit bir URL'si varsa, referansa kitabın/bölümün URL'si eklenir. Veritabanı referansa dahil edilmez. Parantez içi atıflarda ve kaynakçada & işareti “and” veya “ve” kelimeleri yerine kullanılmalıdır. Başlık öğesi bir nokta ile bitirilir. Ancak başlık soru işareti veya ünlem işareti ile bitiyorsa, noktanın yerini o noktalama işareti alır. Örnek: Geç başlangıçlı açıklanamayan epilepsi: Neyi kaçırıyoruz?
Tek Yazarlı Çalışmalar:
İlgili kısımdan hemen sonra, parantez içinde yazarın soyadı, eserin/çalışmanın yayım yılı ve sayfa numarası sırasıyla, aralarda virgül kullanılarak verilmelidir. Cümlenin tamamlandığını gösteren nokta işareti parantezden sonra konulmalıdır. Öyküleme yöntemiyle ve kitabın bütününe yapılan atıflarda sayfa numarası yer almaz. Verilen sayfa numarası Türkçe çalışmalarda “s.”, İngilizce çalışmalarda “p.” kısaltması ile belirtilir.
Metin İçinde
Anlatı alıntı: Atalay (2017), Turner (2010), Nazır (2007).
Parantez içinde alıntı: (Atalay, 2017), (Atalay, 2017, s. 261), (Turner, 2010), (Turner, 2010, p. 262), (Nazır, 2007), (Nazır, 2007, s. 318).
Kaynakçada:
Nazır, B. (2007). Macar ve Polonyalı mülteciler: Osmanlı'ya sığınanlar (2. baskı). Yeditepe Yayınevi.
Atalay, İ. (2017). Türkiyen’nin jeomorfolojisi (3. baskı). META Basım.
Sapolsky, R. M. (2017). Behave: The biology of humans at our best and worst. Penguin Books.
İki yazarlı çalışmalar:
Parantez içi atıflarda ve kaynakçada yazarların soyadları "ve" bağlacı ile bağlanırken “&” işareti kullanılır. Parantez dışında ise “ve” ya da “and” kullanılır.
Metin İçinde:
Anlatı alıntı: Atalay ve Mortan (2011), Page and Stritzke (2015).
Parantez içinde alıntı: (Atalay & Mortan, 2011), (Atalay & Mortan, 2011, s. 545), (Page & Stritzke, 2015), (Page & Stritzke, 2015, p. 88)..
Kaynakçada:
Atalay, İ. & Mortan, K. (2011). Türkiye bölgesel coğrafyası. İnkılap Kitapevi.
Strunk, W. Jr. & White, E. B. (2000). The elements of style. Longman.
Üç ve daha fazla yazarlı çalışmalar:
Üç ve daha fazla yazarlı çalışmalara gönderme yapılırken APA 7. sürüme göre metin içi kaynak gösterme artık ilk alıntıdan itibaren kısaltılarak yapılmalıdır. Buna göre yalnızca ilk yazarın soyadı ve “vd.” ifadesi eklenmelidir. İngilizce yazılan çalışmalarda ‘‘ve diğerleri’’ ifadesinin Latince kısaltması olan ‘‘et al.’’ eklenmelidir. Öyküleme yöntemiyle yapılan parantez dışındaki Türkçe göndermelerde/atıflarda ise “vd.” yerine “ve ark.” ifadesi kullanılır.
APA 6’ya göre kaynakçada 7 olan yazar soyisim ve ismin baş harfinin belirtilmesi sayısı APA 7’de 20’ye çıkmıştır. Yeni sürüme göre, 20 ve daha fazla (20. yazar dahil) yazarı bulunan eserlerde, tüm yazarların adlarının eklenmesi gerekmektedir. Ancak yazar sayısının 21’den fazla olması durumunda ilk 19 yazarın adları ve en son yazarın adı verilerek listelenmelidir.
Metin İçinde:
Anlatı alıntı: Arıboğan ve ark. (2008) iddia etti…, Arıboğan ve ark. savundu (2008)…, Torino et al. (2019) claimed…, Torino et al. argued that (2019)…
Parantez içinde alıntı: (Arıboğan vd., 2008), (Arıboğan vd., 2008, s. 66), (Torino et al., 2019), (Torino et al., 2019, p. 34).
Kaynakçada:
Arıboğan, D.Ü., Ortaylı, İ. & Yavuz, H. (2008). Cumhuriyetimize dair. Aşiyan Yayınevi.
Wolfe, J. M., Kluender, K. R., Dennis, L. M., Bartoshuk, L. M., Herz, R. S., Lederman, S. J. & Merfeld, D. M. (2015). Sensation & perception (4rd ed.). MA: Sinauer Associates.
Kitapların cilt ve baskı numaralarının belirtilmesi:
Bu kural “Kaynakça” için geçerlidir. Basımlar/baskı bilgisi (revize edilmiş edisyonlar gibi), cilt numaraları ve sayfa numaraları (bölüm sayfa aralığı gibi) başlıktan hemen sonra italik olmadan parantez içerisinde verilir ve parantezden sonra nokta konur.
Numaralandırılmış bir cildin kendi başlığı varsa, cilt numarası ve başlık parantez içinde değil, ana başlığın bir parçası olarak dahil edilir. Yani başlıkta yer alan cilt numarası parantez içine alınmaz. Örnek: APA endüstriyel ve örgütsel psikoloji el kitabı: Cilt. 1. Organizasyonu inşa etmek ve geliştirmek.
Kaynakçada:
Tarhan, N. (2014). Toplum psikolojisi: Sosyal şizofreniden toplumsal empatiye (8. baskı). Timaş Yayınları.
Kabaklı, A. (1992). Türk edebiyatı (Cilt 5). Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
Not: Gözden geçirilmiş edisyonlar için aynı şekilde (2. baskı rev.) ya da kitap bölümü sayfa aralığını belirtmek için (Cilt 2, ss. 319-367). Hem baskı hem cilt bilgisi varsa bu öğeler virgülle ayrılır ve baskı numarası önce yazılır (8. baskı, Cilt 2, ss. 319-367).
Yazarı belli olmayan ya da anonim çalışmalar:
Eğer bir çalışmanın yazarı belli değilse metin içerisinde gönderme yapılırken yazar alanında geçen ilk birkaç kelime (genelde başlıktan) ve yıl kullanılır. Metin içi göndermelerde makale başlığı, bölüm başlığı ya da bir web sayfasının adı çift tırnak içinde; dergi, kitap, broşür ya da rapor başlığı ise italik olarak yazılır.
Yazarı anonim olarak belirtilen çalışmalara göndermede duruma göre Anonim (1975), (Anonim, 1975), (Anonim, 1975, s. 63) benzer ifadeler kullanılır. Kaynakçada da yazar kısmına Anonim yazılır.
Kurumların ya da grupların yazar olduğu yayına ilk defa atıfta bulunulduğunda kurumun/grubun tam adı ve ardından kısaltmasını verilir. Sonraki kullanımlarda sadece kısaltma ve tarih kullanılır. ……… (Türk Psikologlar Derneği [TPD], 1997). ……… (TPD, 1997) gibi.
Metin İçinde:
(Anonim, 2017, s. 15)
(Türkçe bilim terimleri, 2011, s. 1750)
Kaynakçada:
Anonim. (2017). Casus olarak zamanımdan hikayeler. Bond Yayınları.
Türkçe bilim terimleri sözlüğü: Sosyal bilimler. (2011). Akademi Kitabevi.
Web sayfası, makale başlığı, bölüm başlığı:
Metin İçinde:
Parantez içinde alıntı: (“Hacettepe Üniversitesi bilgi”, 2010).
Kaynakçada:
Hacettepe Üniversitesi bilgi okuryazarlığı programı. (2010). http://hubo.hacettepe.edu.tr/
Dergi, kitap, broşür ya da rapor başlığı:
Metin İçinde:
Parantez içinde alıntı: (Kütüphaneciliğimiz üzerine, 1987)
Kaynakçada:
Kütüphaneciliğimiz üzerine görüşler (1987). Kültür ve Turizm Bakanlığı.
Editörlü Kitaplar:
Sadece editör bilgisi bulunan bir kitabın atıf ve kaynakça bilgisi verilirken, editöre/editörlere yazar kısmında yer verilir ve adından parantez içinde “Ed”/“Eds”, “Haz.” veya ”Yay. haz.” kısaltması eklenir. Parentez içindeki kısaltmadan sonra nokta konur. Yazarı belli, editörlü veya hazırlayanı olan kitapta ise editör/hazırlayan, kitap başlığından sonra parantez içinde italik olmadan yazılır.
Metin İçinde:
Anlatı alıntı: Tanrıdağ (2015), Gök (2019), Nâmî Hasan Ağa (2021).
Parantez içinde alıntı: (Tanrıdağ, 2015), (Tanrıdağ, 2015, s. 34), (Gök, 2019), (Gök, 2019, s. 56), (Nâmî Haan Ağa, 2021), (Nâmi Hasan Ağa, 2021, s. 24).
Kaynakçada:
Tanrıdağ, O. (Ed.). (2015). Davranış nörolojisi: Beyin-davranış ilişkilerinin organizasyon prensipleri, sendromları ve hastalıkları. Nobel Tıp Kitapları.
Gök, İ. (2019). Osmanlı arşiv kaynaklarından 1 numaralı nâme-i hümayun defteri (M. F. Gökçek, Ed.). İdeal Kültür Yayıncılık.
Nâmî Hasan Ağa. (2021). Fetihnâme-i Nâmî der-hakk-ı Gürcistan: 1663 Gürcistan Seferi (M. F. Gökçek, Haz.). Yeditepe Yayınevi.
NOT: Eğer hem cilt numarası hem de Ed./Haz. var ise:
Mehmed Hâkim Efendi, Hâkim Efendi tarihi (Cilt I). (T. Güngör, Haz.). Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları.
İki veya üç Editörlü Kitaplar:
Metin İçinde:
Anlatı alıntı: Abulfez ve Sönmez (2017), Goldstein and Hogarth (1997), Connolly et al. (2000).
Parantez içinde alıntı: (Abulfez & Sönmez, 2017), (Abulfez & Sönmez, 2017, s. 44), (Goldstein & Hogarth, 1997), (Harris et al., 2012).
Kaynakçada:
Abulfez, S. & Sönmez, P. (Eds.). (2017). Uluslararası göç ve çocuklar: International migration and children. Transnational London.
Goldstein, W. M. & Hogarth, R. (Eds.). (1997). Research on judgement and decision making. Cambridge University Press.
Harris, K. R., Graham, S. & Urdan T. (Eds.). (2012). APA educational psychology handbook (Vols. 1–3). American Psychological Association.
Yazarı Kurum Olan Kitaplar:
Yazar olarak bir grup/tüzel kişi (dernekler, şirketler, devlet kurumları ve diğer çalışma grupları gibi) ifade ediliyorsa bu gruba ilişkin ad bilgisi metin içindeki göndermede oldukça açık ve anlaşılır biçimde verilmelidir. Grup adı bazı durumlarda kısaltılabilir. Eğer grup adı uzunsa, kısaltma herkesçe anlaşılır oluyorsa veya ada yönelik zaten bilinen bir kısaltma var ise ilk kullanımda hem açık hali hem kısaltma hali kullanılıp, sonraki kullanımlarda ise sadece kısaltma kullanılabilir. Eğer grup adı kısa ise veya kısaltması herkesçe anlaşılır olmuyorsa tüm göndermelerde adın açık hali yazılır.
Kaynakçada APA 6’da yer ve yayıncı bilgisi yer alırken (yayıncı bilgisi için “Yazar” veya “Author” yazılırken. APA 7’da yer ve yayıncı bilgisine gerek kalmamıştır. Eğer DOI numarası varsa eklenir.
Metin içinde:
Cümle içinde ilk gönderme (Anlatı alıntı): Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK, 2013).
Cümle içinde ikinci ve sonraki göndermeler: TÜBİTAK (2013).
Parantez içinde ilk gönderme: (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu [TÜBİTAK], 2013).
Parantez içinde ikinci ve sonraki göndermeler: (TÜBİTAK, 2013).
Parantez içinde ilk gönderme: (Türk Dil Kurumu [TDK], 2012, s. 38)
Parantez içinde ikinci ve sonraki göndermeler: (TDK, 2012, s. 38).
Kaynakçada:
Türk Dil Kurumu. (2012). Yazım kılavuzu (27. baskı).
American Psychiatric Association. (1980). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (3rd ed.).
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
Kitapta Bölüm
Editörlü bir kitaptaki bir bölüme atıf yapılmışsa bunu kaynakçada gösterirken editör adına yazar kısmında değil, ilgili bölümün başlığından sonra yer verilir. Bölüm başlığı italik yazılmaz. Editör bilgisi başlıktan hemen sonra italik olmadan ve bir editör için “(Ed.)” kısaltması, birden fazla editör için “(Eds.)” kısaltması kullanılır.
Yazarın Soyadı, A. (Yayım Yılı). Bölümün başlığı. İçinde editör A. Soyadı & Editör A. Soyadı (Ed/Eds.), Kitabın başlığı (sayfa aralığı). Yayınevi.
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Yücel ve Gülveren (2019), Dillard (2020), Aron et al. (2019).
Parantez içinde alıntı: (Yücel & Gülveren, 2019), (Yücel & Gülveren, 2019, s. 76), (Dillard, 2020), (Dillard, 2020, p. 125), (Aron et al., 2019), (Aron et al., 2019, p. 350).
Kaynakçada:
Yücel, C. & Gülveren, H. (2006). Sınıfta öğrencilerin motivasyonu. İçinde M. Şişman & S. Turan (Eds.), Sınıf yönetimi (ss. 74-88). Pegem Akademi Yayıncılık.
Dillard, J. P. (2020). Currents in the study of persuasion. In M. B. Oliver, A. A. Raney & J. Bryant (Eds.), Media effects: Advances in theory and research (4th ed., pp. 115–129). Routledge.
DOI’si olanlara örnek:
Aron, L., Botella, M. & Lubart, T. (2019). Culinary arts: Talent and their development. In R. F. Subotnik, P. Olszewski-Kubilius & F. C. Worrell (Eds.), The psychology of high performance: Developing human potential into domain-specific talent (pp. 345–359). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000120-016
URL’si olanlara örnek:
Thestrup, K. (2010). To transform, to communicate, to play—The experimenting community in action. In E. Hygum & P. M. Pedersen (Eds.), Early childhood education: Values and practices in Denmark. Hans Reitzels Forlag. https://earlychildhoodeducation.digi.hansreitzel.dk/?id=192
Kitap: Çeviri:
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Arasteh (2000).
Parantez içinde alıntı: (Arasteh, 2000), (Arasteh, 2000, s. 150).
Kaynakçada:
Arasteh, A. R. (2000). Aşkta ve yaratıcılıkta yeniden doğuş: Mevlana Celaleddin Rumi’nin kişilik çözümlemesi (B. Demirkol & İ. Özdemir, Çev.). Kitabiyat.
Aynı yazar tarafından aynı yıl içinde yapılmış farklı çalışma:
Bir yazarın aynı yıl yaptığı çalışmalar, yıldan sonra a, b, c… harfleri eklenmek suretiyle ayırt edilir.
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Glenn and Johnson (1964a), Glenn and Johnson (1964b, p. 90).
Parantez içinde alıntı: (Glenn & Johnson, 1964a), (Glenn & Johnson, 1964b, p. 90).
Kaynakçada:
Glenn, W. H. & Johnson, D. A. (1964a). Calculating devices. John Murray.
Glenn, W. H. & Johnson, D. A. (1964b). Graphs. Murray.
E-kitap: Tüm kitap:
E- kitabın varsa DOI numarası eklenir. DOI yoksa ve sabit bir URL'si varsa, kaynakçada e-kitabın veya e-kitapta bölümün URL'si eklenir. Veritabanı referansa dahil edilmez. İnternet adresinin başına “URL” ifadesi veya sonuna “Erişm tarihi” eklenmez.
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Özsoysal (2002), Jackson (2019).
Parantez içinde alıntı: (Özsoysal, 2002), (Özsoysal, 2002, s. 12), (Jackson, 2019), (Jackson, 2019, p. 12).
Kaynakçada:
Özsoysal, F. (2002). Tiyatro metinlerinde alımlama ve metin stratejileri. http://www.altkitap.com/kitap.asp?kitapid=16
Jackson, L. M. (2019). The psychology of prejudice: From attitudes to social action (2nd ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000168-000
E-kitap: Bir veri tabanından bölüm:
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Mitchell (1913).
Parantez içinde alıntı: (Mitchell, 1913), (Mitchell, 1913, p. 88).
Kaynakçada:
Mitchell, HW (1913). Alcoholism and alcoholic psychoses. In W.A. White & S.E. Jelliffe (Ed.), The modern treatment of nervous and mental disorders (Vol. 1, pp. 287–330). Lea and Febiger. https://doi.org/10.1037/10639-007
2. MAKALELER:
Dergi makalesinin DOI'si yoksa ve akademik bir araştırma veri tabanından geliyorsa basılı dergi gibi yazılır fakat bir makalenin DOI'si varsa, DOI eklenir. Yine makalenin DOI'si yoksa ancak okuyucular için çözümlenecek bir URL'si varsa (örneğin, bir veri tabanının parçası olmayan çevrimiçi bir dergiden geliyorsa), makalenin URL'si referansın sonuna eklenir.
Dergi makalesinde makale numarası varsa, sayfa aralığı yerine “Makale” kelimesi ve ardından makale numarası eklenir.
Makalelerde makale ismi küçük harflerle düz ancak dergi ismi büyük harfle başlayacak ve italik şekilde yazılmalıdır. Dergi cilt numarası italik ancak sayı numarası parantez içinde düz olmalıdır. Eğer derginin cilt, sayı veya sayfa numarası eksik eksik ise sadece o kısmı yazılmaz diğer bilgiler aynen olduğu yazılır.
Basılı dergi makalesi: 1 yazarlı
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Uzun (1991), Coren (2019).
Parantez içinde alıntı: (Uzun, 1991), (Uzun, 1991, s. 88), (Coren, 2019).
Kaynakçada:
Uzun, A. (1991). Karaca Mağarası (Torul-Gümüşhane). Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Coğrafya Bilim ve Uygulama Kolu, Coğrafya Araştırmaları, (3), 15–24.
Coren, S. (1986). An efferent component in the visual perception of direction and extent. Psychological Review, 93(4), 391-411.
Basılı dergi makalesi: 2 yazarlı:
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Bahadır ve Özdemir (2011), Kirkman and Rosen (1999).
Parantez içinde alıntı: (Bahadır & Özdemir, 2011, s. 325), (Kirkman & Rosen, 1999, p. 288).
Kaynakçada
Bahadır, M. & Özdemir, M. A. (2011). Acıgöl Havzası’nın sayısal topoğrafi̇k anali̇z yöntemleri̇ ile morfometrik jeomorfolojisi̇. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(18), 323–344.
Kirkman, B. L. & Rosen, B. (1999). Beyond selfmanagement: Antecedents and consequences of team empowerment. Academy of Management Journal, 42(1), 58-74.
Basılı dergi makalesi: 3 ve daha fazla yazarlı:
Üç ve daha fazla yazarlı çalışmalara gönderme yapılırken APA 7. sürüme göre metin içi kaynak gösterme artık ilk alıntıdan itibaren kısaltılarak yapılmalıdır. Buna göre yalnızca ilk yazarın soyadı ve “vd.” ifadesi eklenmelidir. İngilizce yazılan makalelerde ‘‘ve diğerleri’’ ifadesinin Latince kısaltması olan ‘‘et al.’’ eklenmelidir. Öyküleme yöntemiyle yapılan parantez dışındaki Türkçe göndermelerde/atıflarda ise “vd.” yerine “ve ark.” ifadesi kullanılır.
APA 6’ya göre kaynakçada 7 olan yazar soyisim ve ismin baş harfinin belirtilmesi sayısı APA 7’de 20’ye çıkmıştır.
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Arasıl ve ark. (2020), Gren at al. (2003).
Parantez içinde alıntı: (Arasıl vd., 2020, s. 20), (Gren at al., 2003, p. 420).
Kaynakçada:
Arasıl, A., Turan, F., Metı̇n, B., Sı̇nı̇rlı̇oğlu Ertaş, H. & Tarhan, N. (2020). Positive psychology course: A way to improve well-being. Journal of education and Future, (17), 15- 23.
Gren, S. G., Welsh, M. A. & Dehler, G. E. (2003). Advocacy, performance, and threshold influences on decisions to terminate new product development. Academy of Management Journal, 46(4), 419-434.
Elektronik dergi makalesi, DOI numarası olan:
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Hatipoğlu ve Uzun (2020), Grady et al. (2019).
Parantez içinde alıntı: (Hatipoğlu & Uzun, 2020, s. 24), (Grady et al., 2019).
Kaynakçada:
Hatipoğlu, İ. K. & Uzun, A. (2020). Melet Irmağı Havzası’nda erozyon riskinin Mıcona modeli ile değerlendirilmesi. Türk Coğrafya Dergisi, (74), 17–31. https://doi.org/10.17211/tcd.644135
Grady, J. S., Her, M., Moreno, G., Perez, C. & Yelinek, J. (2019). Emotions in storybooks: A comparison of storybooks that represent ethnic and racial groups in the United States. Psychology of Popular Media Culture, 8(3), 207–217. https://doi.org/10.1037/ppm0000185
Elektronik dergi makalesi, DOI numarası olmayan URL gerektiren:
Bir makalenin DOI numarası yoksa fakat okuyucular için çözümlenecek bir URL'si varsa ve makale bir veritabanının parçası olmayan çevrimiçi bir dergide yer alıyorsa makalenin URL'si eklenmelidir.
Metin İçinde:
Anlatı Alıntı: Karaçay Türkal (2019).
Parantez içinde alıntı: (Karaçay Türkal, 2019, s. 285), (Karaçay Türkal, 2019).
Kaynakçada: Karaçay Türkal, M. (2019). Erzurum Valisi Şahin Mustafa Paşa'nın Muhallefatı, Selçuk Ünv. Sos. Bil. Ens. Der., (Prof. Dr. Fuat Sezgin özel sayısı), 283-295. http://usad.selcuk.edu.tr/usad/article/view/306
Elektronik dergi makalesi, DOI ve URL'si olmayan: Bir makalenin DOI numarası yoksa ve bu makale bir veritabanından sağlanıyorsa (google scholar, scopus, web of science vs.), bu durumda referans, basılı bir dergi makalesi ile aynıdır.
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Zeybek (2005).
Parantez içinde alıntı: (Zeybek, 2005, 240)
Kaynakçada: Zeybek, H. İ. (2005). 2-3 Mart 2005 Turhal sel afeti ve sonuçları. Eastern Geographical Review, 14(21), 233–248.
3. SÖZLÜK / ANSİKLOPEDİ MADDESİ:
Ansiklopedi Maddesi:
Metin içinde:
Anlatı alıntı: İpekten (1991), Keyormarsi et al. (2007).
Parantez içinde alıntı: (İpekten, 1991), (Keyormarsi et al., 2007); (İpekten, 1991, s. 348), (Keyormarsi et al. 2007, p. 200).
Kaynakçada:
İpekten, H. (1991). Azmî-zâde Mustafa Hâletî. İçinde İslâm Ansiklopedisi (Cilt 4, ss. 348-349). Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
Keyormarsi, K., O’Leary, N. & Pardee, A. B. (2007). Cell division. İçinde McGraw-Hill encyclopedia of science & technology (9. baskı, cilt 3, ss. 618-621). McGraw-Hill.
Sözlük:
Sözlüklerde genelde yazar ve yayıncı aynı olur bu nedenle ad tekrarından kaçınmak için yalnızca sözlük adı yazar öğesinde görünür.
Sözlük başlığından sonra parantez içinde sözlükle ilgili basım bilgileri italik olmadan yazılır.
Sözlük başlığından sonra parantez içinde hem baskı hem de sayfa numarası varsa, bunları virgülle ayırarak aynı parantez içine yerleştirin.
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Devellioğlu (1996), Merriam-Webster (2003).
Parantez içinde alıntı: (Devellioğlu, 2007, s. 238), (Merriam-Webster, 2003).
Kaynakçada:
Devellioğlu F. (1996). Eşref. İçinde Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Sözlük (13. baskı, s. 238).
American Psychological Association. (2015). Mood induction. In APA dictionary of psychology (2nd ed., p. 667).
Merriam-Webster. (2003). Litmus test. In Merriam-Webster’s collegiate dictionary (11th ed., p. 727).
Çevrimiçi Sözlük:
Çevrimiçi sözlükler zamanla güncellendiğinden referansta erişim tarihi eklenmesi gerekir. Tarihi belli olmayan çevrimiçi sözlükler için Ing. (no date) "n.d" ve Türkçe (tarih yok) "t.y." kısaltması kullanılır
Anlatı Alıntı: Merriam-Webster (n.d.); Türk Dil Kurumu (t.y.)
Parantez içinde: (Merriam-Webster, n.d.); (Türk Dil Kurumu, t.y.).
Türk Dil Kurumu. (t.y.). Tayak. İçinde Tarama Sözlüğü. 18 Haziran 2021’de https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı.
American Psychological Association. (n.d.). Just-world hypothesis. In APA dictionary of psychology. Retrieved January 18, 2020, from https://dictionary.apa.org/just-world-hypothesis
Merriam-Webster. (n.d.). Semantics. In Merriam-Webster.com dictionary. Retrieved January 4, 2020, from https://www.merriam-webster.com/dictionary/semantics
4. TEZLER:
Bir tezin veri tabanı teze yayın numarası veriyorsa, yayın numarası tez başlığından sonra parantez içinde italik olmadan yazılır. “Doktora tezi” veya “Yüksek lisans tezi” tanımından sonra virgül ve dereceyi veren kurumun adı eklenir. Bu bilgi tez başlığından ve parantez içinde bulunan yayın numarasından sonra köşeli parantez içinde yer alır. Referansın kaynak öğesinde tezin yer aldığı veri tabanının, havuzun veya arşivin adı girilir.
Eğer bir tez üniversite gibi bir kurumun arşivinde yer alıyorsa ve bu okuyucu için linkten ulaşılabilir durumdaysa veritabanı belirtilir, URL eklenir.
Veritabanı veya arşiv, kullanıcıların tezi görebilmeleri için oturum açmalarını gerektiriyorsa, yani URL okuyucular için çalışmayacaksa, referans veri tabanı adıyla sonlandırılır.
Tezler kitaplaştırılıp yayınevlerinde yayımlandığında ya da yukarıda belirtildiği gibi veri tabanında veya bir arşivde bulunup oradan ulaşılabildiğinde yayımlanmış kategorisinde yer alır. Kitaplaştırılmış olanlar kaynakçada kitap formatında yazılır.
Eğer bir tez belirtilen kategoride değilse yani yayımlanmamışsa, köşeli parantez içinde [Yayımlanmamış doktora tezi] veya [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] açıklaması tez veya tez başlığından sonra yapılır. Referansın kaynak öğesinde, dereceyi veren kurumun adı belirtilir. Aynı format, lisans tezleri de dahil olmak üzere diğer yayınlanmamış tezler için de uygulanır.
Elektronik tez:
YÖK tez veri tabanında yer alan tezler:
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Gökçe (2019).
Parantez içinde alıntı: (Gökçe, 2019), (Gökçe, 2019, s. 23).
Kaynakçada:
Gökçe, U. (2019). Orhan Veli şiirinde özne ve varoluş sorunsalı (Tez No. 568510) [Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
Kurumsal arşivde arşivlenmiş tez:
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Bilir (2014),
Parantez içinde alıntı: (Bilir, 2014), (Bilir, 2014, s. 40).
Kaynakçada:
Bilir, C. (2014). Supply chain network optimization model incorporating competitive facility location problems. [Doktora tezi, Doğuş Üniversitesi]. DÜ Kurumsal Akademik Arşiv. https://hdl.handle.net/11376/1039
URL’si herkes için çalışmayan tez:
Metin içinde:
Anlatı alıntı:Kabir (2016).
Parantez içinde alıntı: (Kabir, 2016), (Kabir, 2016, p. 43).
Kaynakçada:
Kabir, J. M. (2016). Factors influencing customer satisfaction at a fast food hamburger chain: The relationship between customer satisfaction and customer loyalty (Publication No. 10169573) [Doctoral dissertation, Wilmington University]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
Yayımlanmış tez (Kitap olarak):
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Erol (2019).
Parantez içinde alıntı: (Erol, 2019), (Erol, 2019, s. 58).
Kaynakçada:
Erol, G. (2019). Kelâmi sahada estetik yapı organizasyonu. Ötüken Neşriyat.
Yayımlanmamış tez:
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Onat (2016), Harris (2014).
Parantez içinde alıntı: (Harris, 2016), (Onat, 2014, s. 43).
Kaynakçada:
Onat, E. (1987). Çift serili korelasyon üzerinde bir inceleme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi.
Harris, L. (2014). Instructional leadership perceptions and practices of elementary school leaders [Unpublished doctoral dissertation]. University of Virginia.
5. SEMPOZYUM / KONFERANS BİLDİRİLERİ:
Sempozyum/Kongre/Konferans bildirilerine atıf için:
Referansta önce yazar öğesine yer verilir. Tarih öğesinde Sempozyumun tam tarihleri belirtilir.
Sunumun çeşidi başlıktan sonra köşeli parantez içinde açıklanır. Tanım esnektir (örneğin, "[Konferans oturumu]", "[Bildiri sunumu]", "[Poster oturumu]", "[Açılış konuşması]") gibi.
Konferansın veya toplantının adı ve referansın kaynak öğesindeki yeri belirtilir.
Konferans sunumunun videosu veya pdf linki mevcutsa, referansın sonuna bu bağlantı eklenir.
Yalnızca bir konferans sunumunun özetine atıfta bulunmak için, parantez içindeki açıklamanın bir parçası olarak “özet” bilgisi verilir. Örneğin, “[Bildiri sunumu özeti]”.
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Işık ve ark. (2018), Evans et al. (2019).
Parantez içinde alıntı: (Işık vd., 2018), (Evans et al., 2019).
Kaynakçada:
Işık, F., Bahadır, M. ve Çağlak, S. (2018, 18-20 Ekim). Artvin ilinde yağışın mekânsal dağılışı üzerine bir deneme: Schreiber formülü [Bildiri sunumu]. Uluslararası Artvin Sempozyumu, Artvin, Türkiye. https://www.artvin.edu.tr/uploads/ias.artvin.edu.tr/userfiles/files/ias2018
Evans, A. C., Jr., Garbarino, J., Bocanegra, E., Kinscherff, R. T. & Márquez-Greene, N. (2019, August 8–11). Gun violence: An event on the power of community [Conference presentation]. APA 2019 Convention, Chicago, IL, United States. https://convention.apa.org/2019-video
Basılmış/yayımlanmış sempozyum/Kongre/konferans bildirilerine atıf:
Bir dergide yayınlanan konferans bildirileri, dergi makaleleriyle aynı formatı takip eder.
Tüm kitap bölümü olarak yayınlanan konferans bildirileri, düzenlenmiş kitaplarla aynı referans formatını takip eder.
Herhangi bir veri tabanından ulaşılıyorsa link eklenmez fakat DOI veya URL adresi mevcutsa eklenir.
Tam metin bildiriler kitabında ise:
Metin içinde:
Anlatı alıntı: Bilkan (2007), Bedenel et al. (2019).
Parantez içinde alıntı: (Bilkan, 2007), (Bilkan, 2007, s. 612), (Bedenel et al., 2019), (Bedenel et al., 2019, p.230).
Kaynakçada:
Bilkan, A. F. (2007). Amasya’nın Osmanlı dönemi kültür hayatındaki yeri ve önemi. İçinde Y. Bayram (Ed.), I. Amasya araştırmaları sempozyumu bildirileri (ss. 611-620). Hilal Yayınları.
Bedenel, A.-L., Jourdan, L. & Biernacki, C. (2019). Probability estimation by an adapted genetic algorithm in web insurance. In R. Battiti, M. Brunato, I. Kotsireas & P. Pardalos (Eds.), Lecture notes in computer science: Vol. 11353. Learning and intelligent optimization (pp. 225–240). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05348-2_21
6. ARŞİV BELGELERİ VE KOLEKSİYONLAR
https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/archival
7. RAPORLAR:
Devlet Kurumları, Bireysel Yazar, Broşür, Etik Kod, Bilgi Sayfası, ISO Standart, Basın Bülteni ve Teknik İnceleme raporlarına atıf örneklerini incelemek için APA Style sayfasını inceleyebilirsiniz.
https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples#textual-works
8. WEB SAYFASI:
Çok çeşitli “Web Sayfası Referansları” mevcuttur. Bunların içerisinde referansınıza uygun kategoriyi görmek ve kullanmak için APA Style sayfasını inceleyebilirsiniz.
https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples/webpage-website-references
9. SOSYAL MEDYA:
Facebook, Instagram,, Linkedln, Çevrimiçi Forum (Örn. Reddit), Tiktok, Twitter gibi referanslar için aşağıdaki APA Style sayfasını inceleyebilirsiniz.
https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples/webpage-website-references
10. GÖRSEL VE İŞİTSEL MEDYA:
Tüm görsel ve işitsel medya referansları için aşağıda APA Style sayfasını inceleyebilirsiniz.
https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples#audiovisual-media
11. VERİ KÜMELERİ:
Veri kümesi ve araç kutusu referansları için aşağıda bulunan APA Style sayfasını inceleyebilirsiniz.
https://apastyle.apa.org/style-grammar-guidelines/references/examples#data-sets

Not: Bu rehberde bulunmayan veya belirtilmeyen hususlar için https://apastyle.apa.org/ adresini ziyaret edebilirsiniz.

“Kaynak gösterme bilim ve sanat etiğinin gereğidir.”

Gümüşhane Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü Journal of Anatolian Geography bilginin tarafsız ve saygın bir şekilde gelişimine ve dağıtımını benimsemiştir. Bu doğrultuda uygulanan süreçler, yazarların ve yazarları destekleyen kurumların çalışmalarının kalitesine doğrudan yansımaktadır. Hakemli çalışmalar bilimsel yöntemi somutlaştıran ve destekleyen çalışmalardır. Yayın sürecinde, yazarların, okuyucuların, araştırmacıların, yayıncılar, hakemler ve editörlerin etik kurallarla ilgili esaslara uyması beklenmektedir. Söz konusu paydaşların International Committee of Medical Journal Editors (ICMJE) ile Committee on Publication Ethics (COPE) tarafından yayınlanan açık erişim rehberlerine göre aşağıda paylaşılan standart genel ve özel etik kurallara ve sorumluluklara dikkat etmesi gerekmektedir.
I. Bilimsel araştırma ve yayın etiğine aykırı genel eylemler
a) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını, verilerini, uygulamalarını, yazılarını, şekillerini veya eserlerini, bilimsel etik kurallarına uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseriymiş gibi sunmak,
b) Sahtecilik: Araştırmaya dayanmayan veriler üretmek, sunulan veya yayınlanan eseri gerçek olmayan verilere dayandırarak düzenlemek veya değiştirmek, bunları rapor etmek veya yayımlamak, yapılmamış bir araştırmayı yapılmış gibi göstermek,
c) Çarpıtma: Araştırma kayıtları ve elde edilen verileri tahrif etmek, araştırmada kullanılmayan yöntem, cihaz ve materyalleri kullanılmış gibi göstermek, araştırma hipotezine uygun olmayan verileri değerlendirmeye almamak, ilgili teori veya varsayımlara uydurmak için veriler veya sonuçlarla oynamak, destek alınan kişi ve kuruluşların çıkarları doğrultusunda araştırma sonuçlarını tahrif etmek veya şekillendirmek,
d) Mükerrer Yayın: Bir araştırmanın aynı sonuçlarını içeren birden fazla eseri doçentlik sınavı değerlendirmelerinde ve akademik terfilerde ayrı eserler olarak sunmak
e) Dilimleme: Bir araştırmanın sonuçlarını araştırmanın bütünlüğünü bozacak şekilde, uygun olmayan biçimde parçalara ayırarak ve birbirine atıf yapmadan çok sayıda yayın yaparak belirli sınav değerlendirmelerinde ve akademik teşvik ve terfilerde ayrı eserler olarak sunmak,
f) Haksız Yazarlık: Aktif katkısı olmayan kişileri makale yazarlarına eklemek, aktif katkısı olan kişileri yazarlar arasına dâhil etmemek, yazar sıralamasını gerekçesiz ve uygun olmayan bir biçimde değiştirmek, aktif katkısı olanların isimlerini yayım sırasında veya sonraki baskılarda eserden çıkarmak, aktif katkısı olmadığı halde nüfuzunu kullanarak ismini yazarlar arasına dâhil ettirmek,
g) Diğer Etik İhlali Türleri: Destek alınarak yürütülen araştırmaların yayınlarında destek veren kişi, kurum veya kuruluşlar ile onların araştırmadaki katkılarını açık bir biçimde belirtmemek, insan ve hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalarda etik kurallara uymamak, yayınlarında hasta haklarına saygı göstermemek, hakem olarak incelemek üzere görevlendirildiği bir eserde yer alan bilgileri yayınlanmadan önce başkalarıyla paylaşmak, bilimsel araştırma için sağlanan veya ayrılan kaynakları, mekânları, imkânları ve cihazları amaç dışı kullanmak, tamamen dayanaksız, yersiz ve kasıtlı etik ihlali suçlamasında bulunmak (YÖK Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi, Madde 8).
II. Paydaşların Sorumlulukları
1. Yazarların Sorumlulukları

· Etik kurul izni gerektiren çalışmalarda, izinle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde ve ayrıca makale ilk/son sayfasında yer verilmelidir. Olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmesi gereklidir.
· Makaledeki tüm verilerin gerçek ve özgün olduğu beyan edilmelidir. Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.
· Ön değerlendirme veya hakem değerlendirme sonucunda gösterilen intihal durumunun, hataların, şüpheli durumların ve önerilen düzeltmelerin yapılması zorunludur. Yapılmayacak ise, tutarlı bir şekilde gerekçesi bildirilmelidir.
· Makaleye fikren katkıda bulunmayan kişiler yazar olarak belirtilmemelidir
· Makale veya araştırma dergimizin yazım kurallarına uygun olarak hazırlanmalıdır ve “Kaynakça”sı eksiksiz olarak hazırlanmalıdır.
· İntihal ve sahte verilerden uzak durulmalıdır.
· Yazarlar çalışmalarında bir hata tespit ettiklerinde editörü ve editörler kurulunu bilgilendirmeli, düzeltme ya da geri çekme süreci için işbirliği kurmalıdırlar.
· Araştırmanın birden fazla dergide yayımlanmasına imkân verilmemelidir ve dergi sisteminde bulunan Telif Hakkı Devir Formu' doldurulmalıdır.
2. Hakemlerin Sorumlulukları
Dergimiz idaresi, hakemlik sürecinin etik yayıncılık kuralları çerçevesinde başarılı bir şekilde yürütülmesini ve iyileştirilmesini taahhüt eder. Tüm makaleler kör hakemlik süreci ile değerlendirilmektedir. Hakemlere makaleler değerlendirilmek üzere DergiPark üzerinden gerçekleştirilen dergi yönetim sisteminden iletilmektedir. Bu sistemden gönderilen Hakem Formu üzerinden hakemlerin, değerlendirdikleri makalenin alanına katkısı ve makalenin yayımlanabilir olup olmadığına ilişkin kararları ve bu kararların gerekçelerini içeren görüşleri elde edilmektedir. Bu doğrultuda hakemlerin aşağıdaki esaslara uymasını temel alır.
· Hakemlerin yalnızca uzmanlık alanlarına ilişkin makalelere hakemlik yapmaları gerekmektedir.
· Değerlendirmeler tarafsızca yapılmalıdır.
· Hakemler ile değerlendirme konusu makalenin paydaşları arasında çıkar çatışması olmamalıdır.
· Makale ile ilgili değerlendirmelerde yazarın düzeltmesi gereken hususlar makale üzerinde belirtilmeli eser, kaynak, atıf, kural ve benzeri eksiklerin tamamlanması işaret edilmelidir.
· Hakemlerin değerlendirdikleri makalenin yayımlanabilir olup olmadığına ilişkin kararları ile kararlarına ilişkin gerekçelerini Hakem Değerlendirme Formu’nda belirtmeleri gerekmektedir.
· Hakemlerin kendilerine verilen süre içerisinde değerlendirmelerini tamamlamaları ve belirtilen etik sorumluluklara uymaları beklenmektedir
3. Editörlerin Sorumlulukları
Editörlerin “Yayın Etiği Komitesi”nin (Committe on PublicationEthics - COPE) yayınlamış olduğu “COPE Dergi Editörleri için Etik Davranışlar ve En İyi Uygulamalar Kılavuzu” ("COPE Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors") ve “COPE Dergi Editörleri için En İyi Uygulamalar Kılavuzu”nda ("COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors") yer alan etik sorumluluklara uyması gerekmektedir.
Dergi editörü dergide yayımlanan tüm makalelerden sorumludur. Yukarıda belirtilen sorumluluklara ilaveten aşağıda listelenen etik sorumluluklara da uyması gerekmektedir.
· Editör, yazarlara kendilerinden ne beklendiğine ilişkin güncel yayım ve yazım kurallarını oluşturmalıdır.
· Editörler, makaleleri kabul etmek ya da reddetmek sorumluluk ve yetkisine sahiptir. Bu sorumluluk ve yetkisini yerinde ve zamanında kullanmak zorundadır.
· Editörler, kabul ya da reddettiği makalelerle ilgili çıkar çatışması içerisinde olmamalıdır.
· Editörler, özgün ve alanına katkı sağlayacak makaleleri kabul etmelidir.
· Editörler, hakemlere ilişkin bir veri tabanı oluşturmalı ve hakemlerin performansına göre veri tabanını güncellemelidir.
· Editörler, yanlış, eksik ve problemli makalelerin hakem raporu öncesi veya sonrasında geri çekilmesine ya da düzeltildikten sonra yayımlanmasına imkân vermelidir.
· Editörler, en az iki hakem tarafından değerlendirilen makalelerin çift taraflı kör hakemlik sistemine göre değerlendirilmesini sağlar ve hakemleri gizli tutar.
· Makalelerde gönderim ve yayıma kabul tarihleri yer almalıdır.
4. İntihal Politikası
Editörlerin, hakemlerin ve yazarların, uluslararası yayın etik kurallarına uyması ve makalelerin yazım kurallarına uyumlu olması zorunluluğu vardır. İntihal ya da etik dışı davranışlar tespit edilirse yayımlanması reddedilebilir. Yüksek benzerlik oranları, bir makalenin kabul edilmeden önce ve hatta kabul edildikten sonra reddedilmesine neden olabilir. Makalenin türüne bağlı olarak, bunun oranın %15 veya %20'den az olması beklenir.
5. Yayın Politikası
1. Journal of Anatolian Geography, Haziran ve Aralık olmak üzere yılda iki kez elektronik ortamda yayımlanır.
2. Dergiye gönderilecek eserler esas olarak coğrafya alanına dâir olmak zorundadır.
3. Dergiye Türkçe ve İngilizce dillerindeki eserler kabul edilir.
4. Dergiye gönderilen tüm eserler öncelikle muhtevâ, yazım kuralları ve diğer yönlerden “Yayın Kurulu” tarafından incelenecektir.
4.1. Dergiye gönderilecek “Araştırma Makalesi” eserlerinde sırasıyla Türkçe “Özet” ve “Anahtar Kelimeler” ile İngilizce “Abstract” ve “Keywords” bulunmalıdır.
4.3. Dergide, “Araştırma Makalesi” türündeki eserler için “kör hakemlik” sistemi uygulanır.
4.4. “Yayın İlkeleri”ne uygun olan “Araştırma Makalesi” türündeki eserler en az iki “Hakem” tarafından değerlendirilir. Böyle bir eserin yayıma kabul edilebilmesi için eserin gönderildiği iki “Hakem”in de olumlu raporu gereklidir. Raporlardan birinin olumlu, diğerinin olumsuz olması durumunda ilgili eser üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakemden gelecek rapor doğrultusunda eserin kabul veya reddine “Yayın Kurulu” karar verir.
4.5. Dergiye gönderilen tüm eserlerin, ilgili süreçler tamamlandıktan sonra, olduğu gibi veya kısmen düzeltilerek yayımlanmasına veya aksine “Yayın Kurulu” karar verir ve sonuç, yazar(lar)a bildirilir. Düzeltme istenen eserler, en geç bir ay içinde dergi yönetimine ulaştırılmalıdır.
5. Dergide yayımlanan eserlerin yasal sorumluluğu tümüyle yazar(lar)a aittir ve eserlerde savunulan fikirler Gümüşhane Üniversitesi Edebiyat Fakültesi coğrafya Bölümünün görüşünü yansıtmaz.
6. Yayımlanan eserler için yazar(lar)a telif ücreti ödenmez.
7. Yayımlanan eserlerin telif hakları, ilgili bir beyân olsun-olmasın, Journal of Anatolian Geography devredilmiş kabul edilir. Bu husus aynı zamanda, eser sahiplerinin “Tübitak DergiPark” tarafınca belirlenen “Açık Dergi Sistemleri” kurallarını kabul ettiğini de gösterir.
8. Dergide yayımlanan eserlerden kaynak gösterilmek şartıyla alıntı yapılabilir.

Hiçbir ad altında yazar veya kurumundan ücret alınmaz.

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

31700